sábado, 26 de diciembre de 2009

Fitxa de Disseny

Abans de publicar-vos tota la resta d'informació, començo penjant la fitxa del disseny i desprès ho anire ampliant...

Títol: D’on venen les verdures i hortalisses que ens mengem?

Agents intervinents: Els aprenents són 25 alumnes de P3, i el mediador la tutora, jo mateixa.

Tecnologia mediadora: Activitat en suport TIC.(programari Jclic), power point, ús de la pissarra digital, Càmera fotogràfica digital.

Descripció del problema:
Tal com assenyala Jonassen (1997), hi ha problemes mal i ben estructurats. En el nostre cas es tractaria d’un problema ben estructurat. Aquest problemes són els més comuns, sobretot en escoles i universitats. Són anomenats també problemes de transformació, ja que consisteixen en un estat inicial ben definit, un objectiu conegut i un grup restrictiu d’operadors lògics.

El problema que abarquem, és un problema complex ja que consta de diversos temes, amb unes funcions i variables que actuen sobre aquest. Però cal destacar que tot i ser un problema ben estructurat i complex, està ben situat, ja que es desenvoluparan unes habilitats específiques del domini i del context per resoldre el problema.

Com plantegem el problema als aprenents.
Plantejarem el problema, en el moment inicial, amb un diàleg, plantejant ja la pregunta


Context de l’activitat.
L’activitat es dura a l’aula de P3 de l’escola. Allí hi ha un ordinador amb connexió a internet. Per anar a la pissarra digital ens haurem de desplaçar de l’aula.


Característiques cognitives, emocionals, actitudinals, físiques més importants dels aprenents.
Cognitives. Els nens hauran de ser capaços d’esbrinar per si sols d’on venen les verdures que comprem al supermercat i quin és el procés sencer pel qual han de passar. Hauran d’estar atents a els canvis que s’aniran produint durant el dia a dia i recordant-ho.

Emocionals i actitudinals. Els nens hauran de tenir ganes d’investigar i descobrir d’on venen les verdures i hortalisses que ens mengem. A més, han de ser respectuosos amb totes les plantes que els envolten.

Físiques. Els nens han de tenir les característiques físiques de la pròpia edat, per tal de que pugin realitzar les activitats amb total normalitat i guadi.

Competències específiques.
Amb aquesta etapa d’infantil, s’afavorirà a que els infants desenvolupin capacitats que els han de permetre créixer com a persones. Algunes de les capacitats per desenvolupar en aquest projecte són:

- progressar en el coneixement i domini del seu cos, i la coordinació, adonant-se de les seves possibilitats

- adquirir progressivament seguretat afectiva i emocional, i anar-se formant una imatge positiva d’ell mateix i dels altres

- adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes.

- observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte.

- mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana


Continguts:

Conceptuals: Les verdures i hortalisses, Eines necessàries i Elements necessaris per viure les plantes.

Procedimentals: Saber quins elements són bàsics per a que una planta visqui, Conèixer les eines per treballar al camp, Reconèixer algunes verdures i hortalisses.

Actitudinals: Tenir cura de les plantes.

Previsió de la seqüència d’activitats i orientacions

El projecte consta de 4 sessions mínim. Aquestes són:

1.- Observem les hortalisses i verdures

2.- Plantem alguna llavor

3.- Coneguem els elements necessaris per a que visqui una planta

4.- Eines del camp


Fonamentació psicopedagògica del disseny

Amb aquest projecte pretenem aconseguir un aprenentatge significatiu. Quan els nens veuran d’on provenen les verdures i hortalisses, segurament canviaran la seva manera d’entendre els conceptes, i per tant s’acostarà més a un aprenentatge significatiu.

El canvi conceptual és un procés evolutiu d’ampliació i transformació gradual dels estats de coneixement. Segons Carey, aquesta forma evolutiva del canvi conceptual requereix poca reestructuració dels sistemes conceptuals. L’aprenentatge reproductiu a les escoles requereix massa vegades, la simple articulació d’un marc conceptual ja existent, que només implica canvis en les relacions entre conceptes, i no una reestructuració dels models conceptuals per part dels aprenents. Cal dir que els estudiants més avançats poden arribar a desenvolupar els seus models conceptuals mitjançant el descobriment. Aquest tipus de canvi conceptual, la revisió, és necessari quan la informació que ha d’adquirir-se no correspon a les creences, pressuposicions, i models ingenus del món, tal com va dir Vosniadou.

Cal destacar que el canvi conceptual més significatiu només succeeix si és intencional, és a dir, en el moment en què l’aprenent és conscient que la seva comprensió és inadequada i percep la necessitat de canvi.


Criteris d’avaluació

L’avaluació d’aquestes activitats es duran a terme principalment amb l’observació de l’infant. Una d’elles, l’avaluació inicial, constarà d’unes preguntes on avaluarem els coneixements previs. Mitjançant alguna activitat de caire relacional, realitzada damunt de paper, podrem avaluar els coneixements i procediments adquirits.


No hay comentarios:

Publicar un comentario